NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Ile kosztuje założenie firmy?

Ile kosztuje założenie firmy?

Formalności związanych z założeniem pozarolniczej działalności gospodarczej nie ma wiele. One też nie sprawiają przyszłemu przedsiębiorcy większych problemów. Zdecydowana większość przyszłych właścicieli firm zastanawia się, ile będzie kosztować założenie firmy. Płacić trzeba nawet przed złożeniem wniosków – dotyczy to osób, które zdecydują się konsultować z biurem rachunkowym w sprawie formy prowadzenia działalności gospodarczej.

Myśląc o założeniu własnej firmy, powinieneś mieć co najmniej kilkadziesiąt złotych na rachunku bankowym, aby pokryć pierwsze koszty związane z prowadzeniem działalności. Jest to szczególnie ważne, jeżeli dopiero po otwarciu firmy będziesz zabiegał o pierwszych klientów. Oszczędności przydadzą się, aby pokryć koszty związane z reklamą firmy lub opłacić składki ZUS. Te bowiem nie zależą od uzyskanych przychodów – przedsiębiorca ma obowiązek płacić je od pierwszego dnia prowadzenia firmy.


Koszty związane z rejestracją firmy

Forma prawna firmy jest niezwykle istotna. Aby stwierdzić, czy opłaca ci się prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki handlowej, powinieneś zasięgnąć opinii specjalistów – księgowej lub doradcy podatkowego. Wybierając pozarolniczą działalność gospodarczą, nie będziesz musiał wykładać pieniędzy, gdyż załatwienie wszelkich formalności jest bezpłatne.

W przypadku spółki handlowej sprawa wygląda inaczej. Decydując się na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, musisz uzyskać wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz Monitorze Sądowym i Gospodarczym (łączny koszt to 600 zł). Do tego dochodzi również konieczność opłacenia notariusza, gdyż umowę spółki handlowej należy sporządzić w formie aktu notarialnego.

Do kosztów związanych z rejestracją firmy można również zaliczyć zakup pieczątki. Choć osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą nie mają obowiązku nabyć takiego produktu, to jednak zdecydowana większość z nich zdaje sobie sprawę z korzyści płynących z korzystania z pieczątki.


Gdy już prowadzisz firmę, to…

…kosztów jest znacznie więcej. Co miesiąc będziesz musiał liczyć się z koniecznością uregulowania składek ZUS (ok. 1 100 zł lub ok. 470 zł) i odprowadzenia podatku dochodowego do urzędu skarbowego. Jeżeli jesteś VAT-owcem, to czeka cię również wyliczanie należnego podatku VAT i odprowadzanie go na wskazany przez urząd skarbowy rachunek. Dodatkowe koszty generuje prowadzenie działalności regulowanej, np. kantoru.

Korzystając z pomocy doradców podatkowych czy księgowego, musisz pamiętać o uregulowaniu wystawionej przez nich faktury lub rachunku. Co miesiąc w budżecie musisz również zarezerwować pieniądze na opłaty (np. za energię elektryczną czy abonament telefoniczny). Wynajmując lokal, dojdą również koszty związane z jego wynajmem, utrzymaniem lub wyposażeniem.


Ile kosztuje zatrudnienie pracownika?

Gdy firma się rozwija, powstają miejsca pracy. Koszty związane z zatrudnieniem pracowników są uzależnione od rodzaju umowy, jaką pracodawca zdecydował się podpisać ze swoim podwładnym. W przypadku umowy o pracę pracodawca ponosi nie tylko koszty wypłacenia pracownikowi wynagrodzenia, ale musi również pamiętać, że opłacenie części składek ZUS leży po jego stronie. Pracodawca pokrywa również koszty badań lekarskich czy szkoleń BHP.

Poza umową o pracę, pracodawca może zatrudnić pracowników na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. umowy o dzieło. Dobrze jednak pamiętać, że praca wykonywana na podstawie tej umowy znacząco różni się od pracy na umowie o pracę (np. osoba zatrudniona samodzielnie wybiera godziny pracy).

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-kety.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

PRACA W MIASTACH
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017