NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Ile powinna trwać rozmowa kwalifikacyjna?

Ile powinna trwać rozmowa kwalifikacyjna?

Rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie pracodawcy z potencjalnym pracownikiem. Z punktu widzenia kandydatów istotna może być jej długość. Ile czasu należy zarezerwować z myślą o spotkaniu z osobą przeprowadzającą rekrutację?

W Polsce przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych przez pracodawców jest często spotykaną praktyką. Takie spotkanie pozwala nie tylko lepiej poznać potencjalnego pracownika, lecz także opowiedzieć mu o sposobie działania firmy i oczekiwaniach wobec pracowników. Jest to szczególnie istotne, bo przyjęcie nowego pracownika wiąże się z konkretnymi kosztami. Do tych zaliczyć należy konieczność przeszkolenia pracownika czy przygotowania go do wykonywania pracy na danym stanowisku. Jeżeli zrezygnuje on po kilku tygodniach zatrudnienia, to firma odnotuje stratę. By ograniczyć te wydatki, większość przedsiębiorców decyduje się na przeprowadzenie właśnie rozmowy kwalifikacyjnej.

Od czego zależy długość trwania takiej rozmowy? Zasadniczo od wielu czynników: tego, czy w planach są zadania praktyczne, z jakimi będzie musiał zmierzyć się potencjalny pracownik, czy zaproszeni zostali również inni kandydaci, wreszcie nie bez znaczenia jest również to, jakie zagadnienia będą na rozmowie omawiane oraz stanowisko, na jakie aplikował kandydat.


Od 20 minut do… kilku dni

Najkrótsze rozmowy kwalifikacyjne trwają około 20 minut. To czas wystarczający, by poznać kandydata, który będzie pracował w wiekszym zespole i dopiero po przyjęciu zostanie wdrożony w swoje obowiązki. Krótka rozmowa kwalifikacja najczęściej odbywa się wówczas, gdy do obsadzenia są stanowiska, które nie wymagają on kandydatów specjalnej wiedzy czy umiejętności.

Inaczej jest w sytuacji, gdy właściciel firmy spotyka się z kandydatami, by np. wyłonić dyrektora oddziału. Wówczas nawet godzinna rozmowa to za mało, by poznać bliżej kandydata i porozmawiać z nim o prowadzeniu biznesu. W takiej sytuacji właściciel firmy najczęściej jest zainteresowany wnikliwym zapoznaniem się ze ścieżką kariery potencjalnego pracownika czy jego planami na przyszłość. Często też w rozmowie udział bierze więcej niż jedna osoba a i pytań jest znacznie więcej.

Dłużej trwają także rekrutacje do firm poszukujących pracowników o konkretnych umiejętnościach. Takie spotkania mogą odbywać się nawet kilka dni pod rząd, zwłaszcza jeżeli firma zdecyduje się na testowanie umiejętności praktycznych kandydatów. Wówczas powinni być oni uprzedzeni o tym, że będą musieli poświęcić znacznie więcej czasu na rozmowy z potencjalnym pracodawcą.


Nie tylko tradycyjne spotkanie

Współcześnie pracodawcy, obok tradycyjnych spotkań z pracownikami, często korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Dzięki nim rozmowa kwalifikacyjna może odbyć się zdalnie, np. przez Skype’a.  Taka rekrutacja jest mniej czasochłonna i wygodniejsza zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Rozmowa może trwać również krócej, choć i tu dużo zależy m.in. od stanowiska, na jakie aplikuje zainteresowany.

Niezależnie od tego, czy pracodawca decyduje się na przeprowadzenie tradycyjnej rozmowy w siedzibie swojej firmy, czy też jest zwolennikiem wideokonferencji, powinien pamiętać o tym, by pod uwagę wziąć nie tylko pytania zadawane przez siebie, lecz także uwzględnić czas na pytania osoby zainteresowanej i chcącej rozpocząć dla niego pracę. Takie rozplanowanie poszczególnych rozmów kwalifikacyjnych powinno pozwolić na ich przeprowadzanie bez nerwowego spoglądania na zegarek.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-kety.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

PRACA W MIASTACH
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017